Haven Hattem Spin in een waterweb, artikel van Jan Nitrauw

Haven Hattem spin in een waterweb

 

HATTEM – “De haven van Hattem heeft de potentie de spin in het waterweb te worden tussen noord en zuid. Wij willen daar ons steentje aan bijdragen, ook als het gaat om een bevaarbaar Apeldoorns kanaal”.

 

Dat zegt Marie-Sophie Jorna die samen met haar man René sinds 1 januari 2015 met het bedrijf IJseldelta Marina de haven van Hattem runt. Om de positie van Hattem te onderstrepen, pakt ze een kaart van Gelderland met opvallend veel blauw rond de Veluwe. Die waterkaart is de basis voor de nieuwe GelreTour. Een watersportroute met als markante punten Arnhem en Hattem, de Rijn en de IJssel tussen deze plaatsen , de Randmeren, de Nederrijn en de Lek. De samenwerking met jachthaven ’t Eiland in recreatiegebied Rhederlaag tussen Arnhem en Doesberg, is geregeld. Met een fraaie folder en een Grand Dessert stempelkaart bij horecabedrijven in beide locaties. In Hattem kan dat dessert genuttigd worden bij Grand Café Banka in de binnenstad. Aan samenwerking met andere partners langs de route GelreTour wordt gewerkt. Cruciaal in de toekomstige ontwikkeling van de haven van Hattem is volgens Marie-Sophie en René een voor de toervaart bevaarbaar Apeldoorns kanaal. En dat heeft alles te maken met de mooie maar ook grillige rivier de IJssel. “De IJssel is so wie so een snelstromende rivier, bij hoog water wordt dat nog behoorlijk versterkt. Dat merkten we de afgelopen tijd. Met name vanuit het Friese merengebied en de Randmeren krijgen we vanwege de hoge waterstand in de IJssel, minder passanten. De boten tussen de zeg 10 tot 15 meter, komen dan de Friese meren niet uit en anderen blijven in de Veluwse Randmeren omdat ze opzien tegen een tocht over de IJssel van Zwolle naar Arnhem. Een bevaarbaar kanaal naar Dieren is voor hen een prachtig alternatief”, legt Marie-Sophie uit.

 

Toekomstperspectief

Bij de overname van het havenbeheer in Hattem, heeft het toekomstperspectief een behoorlijke rol gespeeld. “We wisten van het Ambitiedocument Apeldoorns kanaal dat in 2012 is ondertekend door de provincie Gelderland, het Waterschap Vallei en Veluwe en de gemeenten Hattem en Heerde voor een bevaarbaar kanaal. Daarin zien wij een grote kans voor de verdere ontwikkeling van de Hattemer haven met haar schitterende achterland”, legt Marie-Sophie uit. Ze volgt de ontwikkelingen rond het kanaal nauwgezet. Dat de lokale politiek kijkt naar de kosten voor beheer en onderhoud, kan ze begrijpen. “Maar daar zijn oplossingen voor te bedenken waar wij ook ons steentje aan bij willen dragen. Wij zouden bijvoorbeeld het bedienen van de bruggen in Hattem en Wapenveld kunnen organiseren. Dat kan met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daarin kunnen we overheid ontzorgen”, is haar aanbod. Volgens haar is de beste oplossing de vorming van een exploitatiemaatschappij waarin ondernemers, overheden en andere organisaties samen optrekken.

 

Dubbelrood

“Het Apeldoorns kanaal heeft veel potentie. Nu al krijgen we regelmatig vragen van schippers wanneer de Hoenwaardsebrug bedient wordt”, zegt Marie-Sophie. Ter verduidelijking: op deze brug zit een dubbelrood stoplicht. Dat is voor de schippers het sein dat de brug op dat moment niet bedient wordt omdat de brugwachter bijvoorbeeld lunchpauze heeft. En dus krijgt ze regelmatig de vraag wanneer de brug wèl bedient wordt. Niet dus, moet ze dan als teleurstellend antwoord geven. Want al gaat het in eerste instantie alleen nog maar varen naar Wapenveld, ook dat maakt de kop van de Veluwe al aantrekkelijker voor de boten uit het Friese merengebied en de Randmeren. Dan hoeven ze maar een klein stukje over de IJssel te varen om via Hattem de Noord-Veluwe te bereiken. “Watersporters willen toch altijd wat ontdekken, achter de horizon kijken”, is haar ervaring. En een bootconveyor bij Epe, zou helemaal het einde zijn. “Nu al varen watersporters speciaal naar België voor de scheepslift van Strépy-Thieu. Dat willen ze meegemaakt hebben en dat zal bij de bootconveyor niet anders zijn. Maar er zal nog wel veel water door de IJssel moeten stromen voor het zover is”, is Marie-Sophie Jorna ook heel realistisch.

 

 

 

Na Giethoorn nu Hattem

IJsselta Marina van René en Marie-Sophie Jorna afkomstig uit Wanneperveen nam in januari 2015 de exploitatie van de Hattemer haven over. Dit met ruim 20 jaar ervaring in het watersport eldorado Giethoorn en de Weerribben in de bagage. Ruim een jaar is er hard gewerkt om na een faillissement van de vorige pachter, de haven van Hattem op orde te krijgen. En daarin liggen ze op koers. “Ook hebben we inmiddels heel goede contacten met de Hattemer ondernemers. Die zijn enthousiast en zien de meerwaarde van de haven en de combinatie met de campers helemaal zitten”, is de ervaring van Marie-Sophie Jorna.

 

M-01.jpg